Ervaringen Expertprogramma Beeldend Trainen

By 6 december 2018Geen categorie

Als derdejaars deeltijdstudent Opleidingskunde aan de HAN raakte Nienke Aaldering bekend met de theorie van trainen, coachen en persoonlijke effectiviteit. Door een dag mee te kijken bij een training van CSS Breda wilde ze de praktijk van dit vak ervaren.

Nienke liep een dag mee tijdens het Expertprogramma Beeldend Trainen. Een groep van ongeveer 10 deelnemers, veelal uit de zorg en politie, volgden hun vierde dag van het vijfdaagse Expertprogramma Beeldend Trainen. Deze dag stond in het teken van de trainersvaardigheden die nodig zijn om een Beeldsessie te voeren.

Hieronder lees je de ervaringen van Nienke.

Beelden om tot een dialoog en gedeelde betekenis te komen

Vanaf het begin van ons leven geven we betekenis aan de wereld en onszelf. Deze betekenisgeving is de kern van het leren, zo schrijft Bolhuis (2016). Maar hoe komen we in teams tot gelijke betekenisgeving? Er zijn zoveel gedachtes, ervaringen, meningen… Hoe kunnen we tot een gedeelde betekenis komen met enkel het gebruik van woorden? Bij CSS Breda gebruiken ze beelden.

Beeldtafel
Een groepje mensen om een tafel, gefocust op het tafelblad dat vergelijkbaar is met een enorme tablet. Iedereen kijkt gefocust naar de beelden. Beelden boeien, de inhoud zorgt voor betrokkenheid. Mensen kiezen hun fragmenten als input voor de vraag of het probleem dat in de sessie centraal staat. Zodra iedereen individueel gekozen heeft, moet de groep selecteren; waarmee willen we als groep aan de slag?

De beelden zijn op meerdere manieren te interpreteren. Dit zorgt voor discussie en dialogen over de betekenissen die mensen geven aan de beelden. En toch moet de groep samen tot een selectie komen. En dat gebeurt. Zonder dat de trainer veel stuurt.

Verantwoordelijkheid voor leren
Eén van de onderwerpen die vandaag regelmatig terugkomt bij het rollenspel voor trainers is het ‘niet sturen’ in de groep tijdens het kiezen van de beelden en de discussies. De beeldtafel geeft de opdrachten en tijd aan. Hoe minder je als trainer stuurt en/of bemoeid met het proces, des te meer verantwoordelijkheid de deelnemers nemen; de verantwoordelijkheid voor het leren blijft daarmee in de groep en komt niet bij de trainer te liggen. Devies aan de trainer is dan ook: durf los te laten!

Loslaten
CSS Breda biedt de deelnemers aan deze training ook een andere betekenis van loslaten. Als we in de pauze naar buiten lopen, worden we aan de overkant van de weg in een ander pand verwelkomt en naar ons lichaam geleid; via een bodyscan wordt ervaren hoe gedachtes losgelaten kunnen worden en gefocust kan worden op ons lichaam en ademhaling. Na deze bewustwording wordt er geluncht en terug gewandeld naar de trainingslocatie. Ik vang over de sessie mindfulness geluiden op als “de hele dag fit”, “een leeg hoofd” en “relaxed”.

Met onze Expertprogramma’s kun je zélf werkplekleren invoeren in jouw organisatie. In deze train-the-trainer programma’s leiden we medewerkers (trainers/coaches/docenten) van jouw organisatie op tot Expert. Zo haal je de kennis en expertise in huis om zelfstandig werkplekleren te kunnen faciliteren binnen jouw organisatie. Lees hier meer over het Expertprogramma Beeldend Trainen.

Meer ervaringen met werkplekleren lees je hier.